Cei mai buni comunicatori sunt ascultători activi

Adrian Murariu      Wednesday, February 13, 2019

Share this page with a friend

În era super digitalizată în care trăim, nimeni nu mai are timp și totul se întâmplă pe repede înainte. Ai crede că dacă vorbești mult și bine, ești un comunicator bun. Nu e chiar așa.

Ascultarea activă îți poate aduce beneficiul unor relații autentice, bazate pe respect reciproc, înțelegere mutuală și o comunicare mai eficientă. Te ajută atât în viața profesională unde poți evita erori de comunicare, cât și în viața personală în calitatea relațiilor cu cei dragi.

După cum știm foarte bine, comunicarea merge în ambele direcții, și dinspre tine dar și înspre tine. Suntem mereu ca niște stații de emisie-recepție în interacțiunile cu ceilalți și nu poți spune că ești eficient doar dacă emiți. Trebuie să știi să și recepționezi.

Ascultarea activă e metoda prin care poți să-ți îmbunătățești semnificativ recepția, ca apoi să emiți cu și mai multă calitate.

Cei mai buni comunicatori sunt de fapt ascultători activi.

Hai să îți explic de ce.

Ascultătorii activi sunt acei oameni care sunt acolo cu tine 100%. Pentru ei, tot ce contează în acel moment este să fie prezenți în discuție, să înțeleagă mesajul ce le este transmis cu toți senzorii, atât la nivel verbal cât și la nivel non-verbal, și să te angajeze în discuție folosindu-se de informațiile pe care le-ai dat tu. Un comunicator experimentat va folosi chiar aceleași cuvinte pe care le-ai folosit tu, ca să adapteze discuția și să „vorbească pe limba celuilalt”.

Oamenii nu țin minte ce le-ai spus, ci cum i-ai făcut să se simtă. Îi vei face să se simtă foarte bine atunci când îi lași să vorbească despre afacerea lor, proiectele lor, ultimele vacanțe, pasiunilor, etc.

Cum practici ascultarea activă?

  1. Faci contact vizual suficient de mult și încadrezi cealaltă persoana

De regulă, atunci când conversăm față în față cu cineva, trebuie să faci contact vizual aproximativ 70-80% din timp. Ochii tăi nu ar trebui să iasă din triunghiul format de fruntea celui cu care conversezi și umerii săi. Dacă îți duci privirea mai jos, poate fi considerat un gest nepoliticos și intruziv, în special între persoane de genuri diferite.

În același timp, încadrează persoana stând față în față cu ea astfel încât umerii voștri să formeze un dreptunghi, altfel vei părea că vrei să fugi undeva.

  1. Adresează întrebări deschise

Următorul pas atunci când asculți activ este să adresezi întrebări deschide, folosindu-te de informațiile pe care interlocutorul tău ți le-a oferit. Astfel vei putea avansa într-o discuție cu sens, care se desfășoară natural și în care accentul este pus pe cealaltă persoană și nu pe tine.

  1. Nu judeca, nu îți impune punctul de vedere, nu reacționa impulsiv

S-ar putea să auzi lucruri cu care nu ești de acord. Scopul tău este să te angajezi într-o conversație care să se transforme într-o relație autentică și sănătoasă, sau, dacă nu e vorba de o persoană nouă, să continui să întreții acea relație. Reacțiile impulsive sigur nu te vor ajuta în acest sens. Dacă nu ești de acord cu o anumită idee, ai două opțiuni: anunți într-un mod diplomatic, onest că TU nu ești de acord sau treci mai departe și revii la o dată ulterioară să precizezi că nu ești de acord.

  1. Fii „pe recepție” la non-verbal

În afară de e-mail, majoritatea comunicării directe se întâmplă la nivel non-verbal. Non-verbalul completează mesajul verbal sau, dimpotrivă, îl contrazice. Sunt foarte multe indicii în comunicarea non-verbală iar dacă reușești să le înțelegi pe toate, vei „recepționa” mult mai mult din mesaj.

Față în față cu cineva vei putea să îți dai seama dacă e entuziasmat, plictisit, iritat, dacă se simte inconfortabil doar prin felul cum își ține mâinile, cât de mult se mișcă și ce face cu ochii.

  1. Nu întrerupe

Da, bunele maniere în comunicare zic așa: nu întrerupe cealaltă persoană atunci când vorbește. Nu întrerupe nici colegul de serviciu, nici CEO-ul, nici copilul de acasă. O întrerupere este nepoliticoasă și transmite un mesaj de „sunt mai important ca tine” sau „nu e chiar așa interesant ce zici”.

Tot scopul ascultării active este să îi faci pe oameni să vorbească, să îți zică cât mai multe despre ei astfel încât să deschizi căi de a crea sau îmbunătăți relația cu ei. În general, tuturor ne place să împărtășim cu alții ceea ce gândim și să lăsăm loc pentru un numitor comun, pe un anumit subiect.

În networking de exemplu vrei mai întâi să creezi relația, să identifici ce plus valoare poți pune pe masă și apoi să îți prezinți oferta celor din jur.

Oamenii nu vor ține minte ce le-ai spus, ci cum i-ai făcut să se simtă.

Ascultă mai mult decât vorbești. Există un motiv pentru care ai două urechi și doar o gură.

Recomandare pentru bărbații care ies la întâlniri: ascultați-vă activ partenera și veți câștiga extra puncte în ochii ei.​​

Sper că ți-a plăcut acest articol. Vrei să știi cum poți deveni un comunicator mai bun, mai rafinat, care știe să se descurce în orice situație? Înscrie-te la cursul online Brand Personal Magnetic.

PS: Vrei să îmbunătățim împreună calitatea relațiilor profesionale din România?  Dă un share acestui articol pe LinkedIn sau Facebook astfel încât informația asta să ajungă la cât mai mulți oameni. Sharing is caring!

Comments

BPM Banner 85%

Imagini de la evenimentele anterioare

Înscrie-te la newsletter pentru a fi mereu primul care află despre informațiile și evenimentele pe care Etiquette Training le oferă!