Eticheta în leadership - 5 ponturi despre cum să îți conduci echipa cu tact

Andrei Pop      Wednesday, July 18, 2018

Share this page with a friend

 

Recent am publicat un articol despre cum să construim un mediu de lucru plăcut. Astăzi, vreau să vorbesc cu liderii din organizații. De ce? Pentru că, deși sunt trainer de etichetă, un alt subiect care mă pasionează este leadership-ul. Am avut ocazia să conduc echipe de la vârsta de 15 ani și, până astăzi, am avut privilegiul să servesc echipe de dimensiuni ce au variat de la 2 la 150 de membri. Totul începe și se termină cu leadership. De aceea, este important să știm să ne conducem echipa cu tact. În rândurile de mai jos, îți voi oferi câteva ponturi practice despre cum poți să faci asta.

 

1. Rufele se spală în familie

Certurile și dezacordurile dintre liderii unei echipe/organizații se discută în privat, nu de față cu subordonații/angajații. Dacă ne certăm de față cu aceștia, riscăm să creăm tabere, ceea ce duce la formarea unui mediu de lucru toxic și, în consecință, neproductiv. Dacă, în schimb, ne rezolvăm problemele în privat, conducerea va fi percepută ca un tot unitar, un vârf de lance, pe care ceilalți membrii ai echipei îl pot urma în siguranță și, mai ales, în armonie.

 

2. Susține-ți liderii în public

 

Dacă liderii se susțin între ei, vor arăta subordonaților un tipar comportamental bazat pe sprijin, astfel setând o cultură organizațională pozitivă.

Dacă un lider subordonat greșește și trebuie să purtăm o discuție cu el/ea, aplicăm pontul #1.

 

3. Nu sta cu pistolul în ceafa subordonaților

 

Mulți lideri au impresia că, pentru a monitoriza și pentru a arăta că au controlul și puterea, trebuie să stea cu pistolul la ceafa subordonaților și să le arate când greșeșc (și dacă se poate, cât mai public, ca să își afirme superioritatea și eventual să își satisfacă și orgoliul fragil).

În schimb, dacă vrem să conducem echipa cu tact, mai degrabă ne concentrăm să îi prindem când fac ceva bine și să îi lăudăm când fac lucruri bune. Pentru greșeli, aplicăm, din nou, pontul #1.

Așadar, în loc să stăm cu pistolul în ceafa subordonaților, mai bine păstrăm lăudătorul la purtător și îl folosim de câte ori avem ocazia smiley

 

4. Oferă feedback într-o manieră constructivă

 

Este legat cumva de pontul anterior. Dacă și când greșesc (și dacă muncesc cu interes sigur vor face și greșeli), membrii echipei trebuie să știe cum să își îmbunătățească performanța. Mai mult, dacă noi ca lideri chiar vrem sa ne motivăm oamenii să crească, trebuie să oferim colegului/colegei în discuție feedback-ul, în această manieră:

  1. spunem ce a făcut bine;
  2. spune ce ar putea face pentru a trece la următorul nivel de performanță;
  3. Menționăm că noi credem în el/ea și că suntem acolo să îi sprijinim pentru ca NOI (liderii) vrem ca EI/EA să crească spre potențialul lor maxim.

Simplu nu? Și are un impact fantastic pentru că, dintr-odată, nu mai comunici doar ca să informezi. Comunici ca să inspiri smiley

 

5. Primește feedback cu tact

 

Mulți lideri știu să dea feedback, dar nu prea știu să îl primească. La West Point, în cadrul cursului de relații internaționale, fiecare dintre cursanți am avut de făcut cel puțin 3 prezentări în acel semestru. La fiecare prezentare, colegii ne evaluau conținutul, dar cel puțin o persoană ne evalua calitatea prezentării. La finalul acesteia, primeam feedback, iar speakerul nu avea voie să spună decât “mulțumesc”. Nu ne justificam, nu ne explicam alegerile, nu încercam în niciun fel să ne apărăm punctele de vedere. Îi priveam pe colegi în ochi, acceptam feedbackul și mergeam mai departe.

Și astăzi aplic aceleași principii când primesc feedback de la oricine, întrucât interesul meu este să cresc cât mai repede, iar, dacă oamenii vor să îmi dea ponturi gratuit, eu sunt cel care ar ieși în pierdere dacă i-aș descuraja pe oameni din a mi-l oferi. La fiecare training, seminar etc. sunt persoane care îmi oferă feedback la cald, imediat, după eveniment, iar acel feedback este cel mai valoros pentru mine. Dacă nu aș ști să îl primesc, aș avea extraordinar de mult de pierdut. O mare parte din creșterea mea ca trainer are la bază genul acesta de feedback.

În această idee, pentru fiecare lider care citește acest articol dar nu numai, recomand să:

  1. Fim 100% prezenți în conversație;
  2. Să nu ne justificăm, scuzăm, sau să dăm explicații;
  3. Să punem întrebări de clarificare pentru a afla exact ce trebuie să îmbunătățim;
  4. Să spunem “mulțumesc”.

Simplu și la obiect. Dar, e mult mai greu decât pare, pentru că, așa cum și eu am constatat, mulți dintre noi avem un Ego destul de fragil care tinde să reacționeze combativ de fiecare dată când se simte atacat. Pentru a trece peste asta, recomand să folosiți un mic truc care și pe mine m-a ajutat fantastic să trec peste acest blocaj al mândriei: recadrarea. Cum anume? În loc să ne gândim că persoana din fața noastră e acolo să ne spună “cum stă treaba”, acceptăm că persoana care ne oferă feedback este de fapt un prieten care, în fond, ne vrea binele și vrea să ne atingem potențialul maxim.

 

Bineînțeles, feedbackul în sine trebuie trecut prin filtrul minții, o dată ca și conținut, și o dată din punctul de vedere al sursei din care vine. Spre exemplu, un om care nu a condus niciodată o afacere de succes, poate că nu e cea mai calificată persoană să ne spună cum să conducem o afacere de succes, dar, în același timp, asta nu înseamnă că nu are un cuvânt valoros de spus din alte puncte de vedere, cum ar fi el ca și potențial client.

 

În concluzie

 

A conduce cu tact e simplu dar nu e chiar ușor. Cu un pic de practică însă, lucrurile se vor schimba, iar efecte pozitive se vor vedea și în calitatea mediului de lucru și acasă. Nu mă crezi? Aplică în mod consecvent aceste ponturi timp de o lună și apoi scrie-mi un comentariu la acest articol sau pe adresa salut@betraining.ro despre cum s-au schimbat lucrurile. Abia aștept să comparăm notițe!

Pentru și mai multe ponturi practice, te invit alături de mine în cadrul cursului online Brand Personal Magnetic. Accesând acest link vei beneficia de o mega reducere pe care am decis să ți-o ofer ca o recompensă pentru faptul că investești activ în dezvoltarea ta personală. Abia aștept să ne e-cunoaștem!

 

Comments

BPM Banner 85%

Imagini de la evenimentele anterioare

Înscrie-te la newsletter pentru a fi mereu primul care află despre informațiile și evenimentele pe care Etiquette Training le oferă!