Eticheta la restaurant: 15 reguli ca să te pretezi oriunde, oricând

Andrei Pop      Wednesday, October 3, 2018

Share this page with a friend

A venit sezonul mai rece și toată lumea a migrat de pe terase în interiorul localurilor și al restaurantelor. Ca să te ajut să faci o impresie bună atât în afaceri cât și la o ieșire cu iubitul/iubita, cu prietenii și/sau familia, am pregătit aici o listă de bune practici pe care, dacă le aplici, te vei descurca cu brio oriunde te vei afla. 

 

1. Îmbracă-te cu bun gust 

Da, chiar și dacă mergi doar la o ieșire cu prietenii. Știi vorba aceea, „ținuta obligă”? Ca un addendum la această vorbă aș adăuga și că „locația obligă”. Așa cum la o seara la operă nu mergem îmbrăcați la fel ca și atunci când ieșim la terasă, și restaurantele care se respectă, de regulă, prin prisma ambientului, atrag genul de oameni care vin îmbrăcați cu bun gust. De aceea îți recomand să faci la fel. Evident, dress code-ul se schimbă în funcție de context. Nu vom merge îmbrăcați la fel la o întâlnire de business vs. o ieșire cu prietenii, însă bunul gust ar trebui să guverneze toate alegerile noastre vestimentare. 

 

2. Nu pune telefonul, cheile sau poșeta pe masă 

Poșeta sau gențile se pun sub masă, lângă picioare, pe picioare, sub șervet, sau pe un scaun alăturat, dacă este unul disponibil. Nu se pun pe spătar întrucât chelnerii și ceilalți clienți se vor agăța de ele în timp ce se deplasează printre mese. Pe masă ar distrage de la conversație și, totodată ar da un aspect dezordonat mesei. 

 

3. Lasă oaspeții să comande mai întâi 

Acest lucru este foarte important dacă ești gazda unei întâlniri de afaceri, pentru că îți va permite să îți ajustezi meniul în funcție de acesta, pentru ca ritmul întâlnirii să fie fluid. E destul de inconfortabil să facem oaspetele să aștepte după noi sau să îl punem în postura în care acesta mănâncă, iar noi stăm și așteptăm să termine. 

 

4. Dacă ești gazda, discută din timp metoda de plată cu staff-ul localului 

Astfel, vei putea să te concentrezi 100% pe întâlnirea în sine, fără întreruperi sau momente ciudate de genul „ne scuzați, nu vă merge cardul” sau „stați o secundă, domnule director, să rezolv cu plata”.

 

5. Nu îi spune sommelierului cât vrei să cheltuiești pe vin 

În schimb, îi poți arăta ce vin preferi din meniu iar acesta va ști să se încadreze, ca și oferte, în acea gamă de prețuri.

 

6. Nu da vinul înapoi 

Decât dacă e într-adevăr oribil. Protocolul cere să primim vinul dacă sticla a fost deschisă pentru noi, iar calitatea vinului e decentă, chiar dacă nu e exact ce ne doream. 

 

7. Da, poți face o poză mâncării (dacă nu e o cină de afaceri) 

Trăim în secolul XXI. Toată lumea face poze la mâncare. Dar, aș evita acest gest la o întâlnire de afaceri. Evident, dacă totuși clientul dorește să facă asta, se acceptă din partea sa, dar nu și din a noastră. 


Citește și: Eticheta în afaceri - 12 acțiuni prin care câștigi încrederea unui client din prima zi.


 

8. Folosește corect șervetul 

photo credit: www.wikihow.com

Codul silentios de servire cu șervetul: Sus - „am terminat de mâncat”. Jos - „nu am terminat de mâncat.”

Șervetul de plasează pe picioare după ce ne așezăm, pentru a ne proteja ținuta de posibile firimituri sau picături de sos din mâncare. Când mergem la toaletă, lăsăm șervetul pe scaun pentru a comunica faptul că nu am terminat de mâncat. La terminarea prânzului/cinei plasăm șervetul în partea stângă. La terminarea mesei, șervetul nu trebuie împăturit ca la început ci poate fi plasat într-o manieră ordonată pe masă, lângă farfurie. 

 

9. Nu te întinde peste masă pentru a încerca din mâncarea colegului 

Se practică destul de des acest obicei de a gusta din mâncarea prietenului/prieteni, fratelui sau surorii etc. Nu aș recomanda acest lucru dacă suntem la o masă cu oameni pe care nu îi cunoaștem foarte bine și care nu sunt confortabili cu ideea. Iar dacă suntem cu familia/prietenii, recomandat ar fi să le oferim o gustare din mâncarea noastră pe o farfurie pentru unt. 

 

10. Nu striga după chelner 

Nici noi și nici ceilalți clienți din restaurant nu au venit la această locație pentru a auzi pe cineva strigând de zor după altcineva. Totodată, chelnerul trebuie tratat cu respect pentru că, până la urmă, el se luptă să ne facă seara excepțională. De aceea, recomand să îl chemăm prin contact vizual mai întâi iar, dacă asta nu merge, fă un gest discret cu mâna atunci când chelnerul se uită în direcția ta. 

 

11. Returnează mâncarea dacă nu e gătită corect 

Dacă ești cu alte persoane și se întâmplă să soliciți schimbarea mâncării, este responsabilitatea ta să le spui celorlalți să înceapă fără tine. 

În cazul cinei de afaceri, situația aceasta va cere un mic sacrificiu, dacă noi suntem gazda. De ce? Pentru că, dacă nu e ceva extrem, putem consuma mâncarea ca atare și astfel vom evita situația în care îi facem pe oaspeți să aștepte să terminăm de mâncat sau, mai mult, să îi facem să se simtă prost față de mine și de context în general. 

 

12. Comandă aceleași feluri de mâncare ca și oaspetele 

Așa cum am menționat și mai devreme, acest lucru asigură un mers firesc al mesei și un ritm fluid al conversației la masă. Spre exemplu, dacă oaspetele comandă doar aperitiv și fel principal, la fel ar trebui să facă și gazda, pentru ca ambii participanți să încheie masa în aproximativ același moment. 

 

13. Pune tacâmurile în farfurie la finalul fiecărui fel de mâncare 

photo credit: www.wikihow.com

Cum comunicăm că am îhcheiat de consumat un fel de mâncare în stilul continental (sau european) de servire.

La finalul fiecărui fel de mâncare, tacâmurile se plasează pe farfurie pentru a-I ajuta pe chelner să manevreze vesela mai ușor. În stilul european de servire, pentru a comunica faptul că am terminat de consumat un anumit fel de mâncare, punem cuțitul în poziția 10:20 iar furculița paralel cu acesta, cu colții în jos, pentru că, în stilul european de servire, mâncăm folosind furculița cu colții orientați spre sol. La ce mă refer când spun „10:20”? Imaginează-ți farfuria văzută de sus și proiectează cadranele ceasului pe farfurie. Vârful cuțitului va fi orientat spre indicatorul orei 10 iar capătul mânerului va fi orientat spre minutul 20 (sau ora 4 de pe cadranul de ceas). 

 

14. Începe conversația de business doar după felul principal 

Se aplică mai ales la întâlnirile de business. De ce? Pentru că e foarte dificil să purtăm o conversație coerentă în timp ce suntem atenți și la mâncare să nu ne pătăm, și la chelnerii care vin să ridice fiecare fel de mâncare și să îl aducă pe cel nou. 

 

15. Nu uita de bunele maniere 

  • Șterge-ți degetele și gura cu șervetul ori de câte ori ai nevoie. 
  • Taie câte o bucată de carne și mănânc-o înainte de a o tăia pe următoarea. 
  • Unge pâinea cu unt pe farfurie, nu în aer. 
  • Uită-te în ceașcă sau pahar (nu peste acestea) când consumi băuturi. 
  • Stai drept și nu ține coatele pe masă.

 

Ți-a plăcut articolul? Pentru și mai multe ponturi practice, te invit alături de mine în cadrul cursului online Brand Personal Magnetic. Accesând acest link vei beneficia de o mega reducere pe care am decis să ți-o ofer ca o recompensă pentru faptul că investești activ în dezvoltarea ta personală. Abia aștept să ne e-cunoaștem!

Comments

BPM Banner 85%

Imagini de la evenimentele anterioare

Înscrie-te la newsletter pentru a fi mereu primul care află despre informațiile și evenimentele pe care Etiquette Training le oferă!