Gratitudinea – cum și de ce să o exprimăm?

Adrian Murariu      Wednesday, November 14, 2018

Share this page with a friend

Oamenii de succes practică gratitudinea. La fel și organizațiile moderne. Angajații organizațiilor care au o cultură în care se practică gratitudinea se vor simți mult mai satisfăcuți de locul lor de muncă.

Studiile din ultimele 2 decenii ne arată că prin practicarea gratitudinii se pot îmbunătăți calitatea relațiilor sociale. Așa că, înainte de a planifica un team building, poate soluția pentru ca angajații să creeze relații mai bune între ei și să lucreze mai bine în echipe ar fi ca aceștia să își exprime mai des aprecierea și gratitudinea.

În primul rând, să separăm puțin recunoștința de gratitudine.

Recunoștința este actul de a lua cunoștință de existența aspectelor pozitive si frumoase din viața noastră. Cum ar fi un eveniment, o persoană.

Gratitudinea merge puțin mai mult, este următorul pas. Gratitudinea este recunoașterea că un aspect pozitiv s-a întâmplat prin implicarea unei forțe din exterior. Mai concret, prin implicare unei alte persoane.

Mediul profesional este un mediu tranzacțional, cu ierarhii clar stabilite și ar putea părea că aprecierea și gratitudinea nu își au locul în el. Totuși, există suficiente motive să credem că o cultură bazată pe gratitudine face oamenii să se simtă mult mai bine atunci când vin la serviciu, că fac parte din ceva mai mare decât ei și că nu sunt doar niște mașini lucrătoare. Ei se vor simți implicați, că aduc valoare și vor fi mai deschiși în a se ajuta mai mult între ei.

Așadar, cum putem arăta apreciere și gratitudine la locul de muncă?
Prin a folosi cuvântul magic „mulțumesc” de câte ori este posibil.

Din punctul meu de vedere, „mulțumesc” este genul de cuvânt despre care nu putem spune niciodată că este prea des folosit. Este cel mai la îndemână fel prin care putem să ne arătăm gratitudinea.

Printr-un simplu „mulțumesc", liderii își vor face angajații sa se simtă mai apreciați la locul de muncă. Iar, conform studiilor, angajații care se simt apreciați la locul de munca au șanse mai mari de a fi mai implicați si motivați la locul de muncă.

Între colegi, gratitudinea exprimată verbal va îmbunătăți calitatea relațiilor de muncă și va contribui la cultura organizațională care îi va face pe oameni să vină cu plăcere la serviciu.

Ce se întâmplă atunci când spunem „Mulțumesc”?

Efectele resimțite de cel care mulțumește:

  • Activează starea de bine
  • Creează stare emoțională pozitivă
  • Activează eliberarea de hormoni ai fericirii

Efectele resimțite de cel care primește mulțumirile:

  • Crește nivelul de implicare, vrând să ajute mai mult „mulțumitorul”
  • Activează sentimentul de apartenență socială
  • Crește stima de sine
Mulțumirea verbală

Ideal, atunci când mulțumești cuiva, trebuie să o faci față în față, făcând contact vizual și explicând de ce îi mulțumești. Și nu uita, un zâmbet nu strică niciodată! În felul acesta, dai importanță momentului și îl faci mult mai valoros decât un „mulțumesc” la finalul unui email, mai ales dacă lucrați la același etaj. Atunci când mulțumești cuiva, este important să fii sincer și eviți să pari că ai avea un motiv ascuns în spate pentru care o faci sau că vrei să flatezi.

Mulțumirea în scris

Atunci când situația nu permite a se mulțumi în persoană, se poate scrie o scrisoare de mulțumire ce poate fi trimisă prin email/fax. Este o practică des întâlnită între instituții, unde se conducătorii comunică foarte protocolar, prin scrisori.

Personal, am văzut de multe ori situația în care scrisoarea de mulțumire a fost tehnoredactată, printată și semnată cu cerneală de către conducătorul unei instituții. Abia apoi aceasta a fost trimisă prin fax sau scanată și trimisă prin email destinatarului. Ca și la invitații, acele cuvinte scrise personal de către cel care semnează scrisoarea de mulțumire creează întotdeauna un efect pozitiv.

Citește și despre cum cum să comunicăm mai eficient la locul de muncă.

Dar nu doar instituțiile își trimit mulțumirile în scris. Există în continuare multe situații în care poți trimite în nume personal mulțumiri în scris.

Câteva exemple ar fi după interviu de angajare, într-un e-mail de follow-up, după ce ai fost invitat și participat la o gală, după un eveniment important la care ai participat, cu ocazia unei zile importante pentru acea persoană.

Câteva reguli de etichetă privind redactarea și trimiterea unei mulțumiri în scris: trimite-le în timp util, fii clar și concis, verifică de două ori cui trimiți și pentru eventualele greșeli de gramatică, folosește un ton potrivit motivului pentru care le trimiți și persoanei care le primește și fă-le personale.

Deși trăim vremuri digitalizate, scrisul de mână încă este apreciat.

Mi-ar plăcea să începem un trend social prin care să mulțumim mai des, fie și pentru cele mai mărunte lucruri. Să mulțumim pentru orice mică faptă bună, pentru orice lucru extra făcut de un coleg, pentru orice vorbă bună spusă de cei cu care conversăm. Oare ne-ar face viața mai bună? Eu zic că da!

Sper că ți-a plăcut acest articol. Vrei să știi cum poți deveni un comunicator mai bun, mai rafinat, care știe să se descurce în orice situație? Înscrie-te la cursul online Brand Personal Magnetic.

PS: Vrei să îmbunătățim împreună calitatea relațiilor profesionale din România?  Dă un share acestui articol pe LinkedIn sau Facebook astfel încât informația asta să ajungă la cât mai mulți oameni. Sharing is caring!

Comments

BPM Banner 85%

Imagini de la evenimentele anterioare

Înscrie-te la newsletter pentru a fi mereu primul care află despre informațiile și evenimentele pe care Etiquette Training le oferă!